“Eindelijk onthuld: de ware reden achter de overname van LinkedIn!”

redactie IT Trends

"Eindelijk onthuld: de ware reden achter de overname van LinkedIn!"

Eindelijk onthuld: de ware reden achter de overname van LinkedIn!

LinkedIn, het grootste zakelijke sociale netwerk ter wereld, werd in 2016 overgenomen door Microsoft voor een bedrag van maar liefst 26,2 miljard dollar. Een ongekend hoog bedrag voor een acquisitie in de tech-industrie. Maar waarom heeft Microsoft zoveel betaald voor LinkedIn? Wat was de achterliggende gedachte achter deze overname? In dit artikel onthullen we eindelijk de ware reden achter deze mega deal.

De overname van LinkedIn door Microsoft werd destijds met veel verbazing ontvangen. Microsoft, voornamelijk bekend van software zoals Windows en Office, had nog nooit eerder een grote speler in de sociale media wereld overgenomen. Het was dan ook niet vreemd dat er veel speculaties waren over de reden achter deze overname.

In de maanden na de overname, begon Microsoft steeds meer te investeren in de integratie tussen LinkedIn en de andere producten van het bedrijf. Zo werd LinkedIn data geïntegreerd in Microsoft’s Dynamics 365 en werd het mogelijk om LinkedIn profielen te bekijken vanuit Outlook. Microsoft CEO Satya Nadella gaf toen aan dat de overname voornamelijk gericht was op het versterken van de productiviteitstools van Microsoft.

Toch bleef er twijfel bestaan over deze verklaring. Waarom zou Microsoft zoveel geld betalen voor het versterken van productiviteitstools, terwijl er al genoeg alternatieven op de markt waren? Het bleef een mysterie.

Tot nu toe. Een recent onderzoek van Ars Technica heeft eindelijk de ware reden achter de overname van LinkedIn onthuld. Uit het onderzoek blijkt dat Microsoft zich voornamelijk richt op de data die LinkedIn bezit. Met meer dan 500 miljoen gebruikers en een schat aan informatie over hun professionele achtergrond en connecties, is LinkedIn een goudmijn aan waardevolle data.

In een tijd waarin data steeds belangrijker wordt, is het geen verrassing dat Microsoft de kans heeft gegrepen om zoveel waardevolle data in handen te krijgen. Deze data kan gebruikt worden voor het verbeteren van hun producten, maar ook voor het verkopen van gerichte advertenties.

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat Microsoft ook geïnteresseerd was in de recruitment tak van LinkedIn. Met de integratie van LinkedIn in Dynamics 365, heeft Microsoft nu toegang tot een groot aantal bedrijven en hun personeelsbestanden. Dit biedt kansen voor Microsoft om nieuwe klanten te werven voor hun andere producten en diensten.

Al met al blijkt dus dat de overname van LinkedIn voornamelijk gericht was op het verkrijgen van waardevolle data en het versterken van hun positie in de recruitment markt. Een slimme zet van Microsoft, die nu de vruchten kan plukken van deze strategische overname.

Conclusie: Uit het recente onderzoek van Ars Technica blijkt dat Microsoft voornamelijk geïnteresseerd was in de waardevolle data die LinkedIn bezit en de mogelijkheden op de recruitment markt. Met deze overname heeft Microsoft een sterke positie verworven in de steeds belangrijker wordende wereld van data. Een slimme zet die nu al zijn vruchten afwerpt voor het techbedrijf.

Plaats een reactie