“62% Europese consumenten bang voor online nalatenschap overledenen”

redactie IT Trends

"62% Europese consumenten bang voor online nalatenschap overledenen"

62% Europese consumenten bang voor online nalatenschap overledenen

Uit een nieuw onderzoek blijkt dat veel Europese consumenten zich zorgen maken over wat er gebeurt met hun online accounts en persoonlijke informatie na hun overlijden. Maar liefst 62% van de ondervraagden geeft aan bang te zijn voor de online nalatenschap van overledenen.

Het onderzoek, uitgevoerd door een onafhankelijk bureau in opdracht van ITInsights, onthulde dat veel Europeanen geen idee hebben wat er gebeurt met hun online accounts en gegevens na hun overlijden. Slechts 38% van de ondervraagden had hier al over nagedacht en heeft stappen ondernomen om hun online nalatenschap te regelen.

De bezorgdheid onder Europese consumenten is begrijpelijk, aangezien we steeds meer persoonlijke informatie online delen en opslaan. Denk bijvoorbeeld aan social media accounts, online bankrekeningen en cloud-opslagdiensten. Als deze accounts en gegevens na ons overlijden niet goed worden beheerd, kan dit voor vervelende situaties zorgen voor onze nabestaanden.

Uit het onderzoek blijkt dat 26% van de ondervraagden niet weet wie er toegang heeft tot hun online accounts na hun overlijden en 22% heeft geen idee hoe ze hun online accounts kunnen beheren vanuit het graf. Ook is er nog veel onduidelijkheid over welke wetten en regels gelden voor de online nalatenschap van overledenen.

Als ITInsights raden we consumenten dan ook aan om hun online nalatenschap goed te regelen. Dit kan bijvoorbeeld door een digitale kluis aan te maken waarin alle inloggegevens en wensen met betrekking tot de online accounts worden bewaard. Ook is het belangrijk om na te denken over wie er toegang heeft tot deze kluis en wie de online zaken regelt na het overlijden.

In conclusie, uit het onderzoek blijkt dat veel Europese consumenten nog niet goed op de hoogte zijn van wat er gebeurt met hun online accounts en persoonlijke gegevens na hun overlijden. Het is dan ook belangrijk dat consumenten hierover nadenken en stappen ondernemen om hun online nalatenschap goed te regelen. Als ITInsights hopen we dat dit onderzoek bijdraagt aan meer bewustwording en actie omtrent dit onderwerp.

Plaats een reactie