Ontdek de verrassende MVO ambities van Nederlandse bedrijven!
Een recent onderzoek heeft aangetoond dat Nederlandse bedrijven steeds meer belang hechten aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Uit dit onderzoek, uitgevoerd door een onafhankelijk bureau, blijkt dat maar liefst 80% van de Nederlandse bedrijven MVO hoog op de agenda heeft staan. Dit is een opvallende stijging ten opzichte van voorgaande jaren.
MVO, ook wel bekend als duurzaamheid, houdt in dat bedrijven bij hun bedrijfsvoering rekening houden met de impact op mens, milieu en maatschappij. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het verminderen van de CO2-uitstoot, het gebruik van duurzame materialen en het stimuleren van diversiteit en inclusiviteit.
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste Nederlandse bedrijven vooral bezig zijn met het verduurzamen van hun eigen bedrijfsvoering. Zo nemen zij maatregelen om hun CO2-uitstoot te verminderen en proberen zij hun afvalstromen te verminderen. Ook wordt er steeds meer geïnvesteerd in duurzame energiebronnen, zoals zonnepanelen.
Opvallend is dat er ook steeds meer aandacht wordt besteed aan het MVO-beleid richting leveranciers en klanten. Zo wordt er steeds vaker gekeken naar de herkomst van producten en wordt er meer samengewerkt met leveranciers die ook actief zijn op het gebied van duurzaamheid. Ook wordt er meer geïnvesteerd in de ontwikkeling van duurzame en circulaire producten.
De conclusie van het onderzoek is dat de MVO ambities van Nederlandse bedrijven verrassend hoog zijn. Dit is een positieve ontwikkeling, gezien de toenemende aandacht voor duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid in de huidige samenleving. Het is goed om te zien dat steeds meer bedrijven hierin een actieve rol willen spelen en bereid zijn om stappen te zetten richting een duurzamere toekomst. Laten we hopen dat deze trend zich voortzet en dat Nederlandse bedrijven in de toekomst nog meer kunnen bijdragen aan een betere wereld.











