On the https://www.yo
Shock: Nissan topman krijgt 30% minder salaris door leveranciersproblemen!
Het is geen geheim dat de autobranche de afgelopen jaren flink wat tegenslagen heeft gekend. Zo was er het sjoemeldieselschandaal, maar ook de wereldwijde chipcrisis heeft grote gevolgen voor de productie van auto’s. En nu blijkt dat ook Nissan niet aan deze problemen ontkomt.
Volgens een persbericht van Bloomberg heeft Nissan CEO Makoto Uchida sinds april van dit jaar 30% van zijn salaris moeten inleveren als gevolg van een leveranciersprobleem. Dit is een opmerkelijke stap, aangezien Uchida nog maar sinds december 2019 aan het roer staat bij het Japanse automerk.
Het is duidelijk dat Nissan flink getroffen is door de wereldwijde chipcrisis. De productie van nieuwe modellen wordt vertraagd, en zelfs al geproduceerde auto’s kunnen niet worden afgeleverd doordat bepaalde onderdelen ontbreken. Hierdoor heeft Nissan te maken met een grote achterstand en daardoor ook lagere verkoopcijfers.
Het is dan ook niet vreemd dat er gezocht wordt naar manieren om de financiële schade te beperken. En helaas is de salarisverlaging van de topman hier een voorbeeld van. Maar wat betekent dit nu precies voor Nissan en voor Uchida zelf?
Allereerst laat deze stap zien dat Nissan in zwaar weer verkeert en dat er drastische maatregelen genomen moeten worden. Ondanks dat Uchida pas sinds kort CEO is, is hij wel verantwoordelijk voor de huidige situatie van het bedrijf. Het is dan ook niet vreemd dat hij een deel van zijn salaris moet inleveren.
Voor Uchida zelf zal dit een flinke aanslag zijn op zijn inkomen. Maar als CEO van een groot bedrijf kun je niet alleen de voordelen opstrijken, maar draag je ook de verantwoordelijkheid bij tegenslagen. Het is dan ook te hopen dat deze maatregel bijdraagt aan het herstel van Nissan en dat Uchida zijn salaris weer terug kan krijgen zodra de situatie verbetert.
Het is nog onduidelijk hoe lang deze salarisverlaging zal duren en of er nog andere maatregelen genomen zullen worden om de financiële problemen bij Nissan te verminderen. Het is in ieder geval belangrijk dat deze gebeurtenis benadrukt dat ook grote bedrijven zoals Nissan niet onaantastbaar zijn en dat zelfs de topman zijn steentje moet bijdragen wanneer er problemen zijn.
Laten we hopen dat met deze maatregel en andere stappen die Nissan zal nemen, het bedrijf uit het dal kan klimmen en weer kan floreren als een van de grote spelers in de autobranche.
Bron: https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-05-31/nissan-ceo-had-30-pay-cut-since-april-on-supplier-payment-issue










