Internet of Things tuinbedrijven op straat door eigen technologie?
De laatste jaren is het Internet of Things (IoT) steeds meer geïntegreerd in ons dagelijks leven. Van slimme thermostaten tot zelfrijdende auto’s, de mogelijkheden lijken eindeloos. Ook in de tuinbouwsector wordt er steeds meer gebruik gemaakt van IoT-technologieën, zoals slimme irrigatiesystemen en geautomatiseerde kassen. Maar recente gebeurtenissen tonen aan dat deze technologieën niet altijd zo betrouwbaar zijn als we denken.
Onlangs hebben twee grote tuinbedrijven, GreenGrow en SmartGardens, aangekondigd dat ze hun deuren moeten sluiten vanwege financiële problemen. Deze bedrijven waren gespecialiseerd in slimme tuinoplossingen, maar helaas hebben ze het niet gered in de concurrerende markt. Maar wat nog zorgwekkender is, is dat het falen van hun bedrijf direct te maken heeft met de eigen IoT-technologie die ze aanboden.
Volgens een recent artikel van Ars Technica, waren de slimme tuinproducten van deze bedrijven afhankelijk van een cloudservice voor hun functionaliteit. Toen deze service om financiële redenen werd stopgezet, werden alle slimme tuinproducten onbruikbaar en werden klanten gedwongen om nieuwe, niet-verbonden producten te kopen. Dit is een duidelijk voorbeeld van hoe de afhankelijkheid van technologie ons kwetsbaar kan maken.
Het is niet de eerste keer dat IoT-technologieën voor problemen zorgen. Denk bijvoorbeeld aan de grote DDoS-aanval in 2016, waarbij duizenden slimme apparaten werden gehackt en gebruikt werden om grote websites plat te leggen. Ook zijn er gevallen bekend waarbij slimme apparaten persoonlijke gegevens van gebruikers hebben gelekt. Deze incidenten laten zien dat de beveiliging van IoT-technologieën nog niet op het gewenste niveau is.
Dit roept de vraag op in hoeverre we afhankelijk moeten zijn van IoT-technologieën in ons dagelijks leven. Natuurlijk brengt het gemak en efficiëntie met zich mee, maar het kan ook grote risico’s met zich meebrengen. Zeker in industrieën zoals de tuinbouw, waarbij de producten afhankelijk zijn van externe diensten, kan een storing in de technologie grote gevolgen hebben.
Het is belangrijk dat bedrijven die IoT-technologieën aanbieden, de veiligheid en betrouwbaarheid van hun producten hoog in het vaandel hebben staan. Ook moeten klanten zich bewust zijn van de risico’s en zich afvragen of ze echt afhankelijk willen zijn van deze technologieën. We moeten ervoor zorgen dat we niet blindelings vertrouwen op IoT-technologieën en altijd een back-up plan hebben voor het geval er iets misgaat.
In conclusie, het falen van de slimme tuinbedrijven GreenGrow en SmartGardens is een herinnering aan de fickle aard van IoT-technologieën. Hoewel ze veel voordelen bieden, is het belangrijk om voorzichtig te zijn en te beseffen dat deze technologieën niet altijd zo betrouwbaar zijn als we denken. Laten we deze gebeurtenissen gebruiken als een les om in de toekomst kritisch te blijven over de technologieën die we gebruiken.